Witajcie
Po długiej przerwie, zaczynamy nową serię. Zaprosiłem do współpracy więcej osób i od teraz, w kolejnych wpisach, będziemy wspólnie zastanawiać się, jak zbudować najlepszą możliwą szkołę. Mamy przygotowaną listę pytań, które chcemy sobie zadać - i kolejno, jedno po drugim, będziemy na nie odpowiadać. W każdym wpisie, na jedno pytanie odpowie kilka osób, by uzyskać różne perspektywy.
Na ten moment, lista liczy 48 pytań. Więc trochę pisania o tym będzie. ;-) Na pewno lista będzie ulegała modyfikacji, więc jeżeli macie propozycje innych tematów, piszcie o tym na fanpage na Facebooku.
- Czy w szkole potrzebne są dzwonki?
- Czy udział w lekcjach powinien być obowiązkowy?
- Czy lekcja powinna trwać 45 minut?
- Czy ma sens robienie lekcji łączonych dla klas w rożnym wieku?
- Czy w szkole podstawowej powinny być oceny?
- Jaka powinna być w szkole rola dyrektora?
- Co lepsze - pokój nauczycielski czy własne gabinety nauczycieli?
- Jaka powinna być rola rodziców w szkole?
- Jaka w szkole podstawowej powinna być rola komputerów i Internetu?
- Od której klasy wykorzystywać w szkole narzędzia cyfrowe?
- Czy uczniowie powinni siedzieć w ławkach w trakcie lekcji?
- Czy uczniowie powinni mieć dostęp do szkolnej sieci wi-fi?
- Po co w szkole samorząd szkolny - co ma robić?
- Jaka jest rola samorządów klasowych?
- Czy organizować apele szkolne i podobne wydarzenia? Jeżeli tak, jaki mają mieć charakter i cel?
- Jak powinny być urządzone korytarze szkolne?
- Jak często nauczyciele powinni otrzymywać informację zwrotną o swoich dzieciach?
- Jaka powinna być rola rodziców w życiu szkoły?
- Czy poza lekcjami obowiązkowymi dzieci naprawdę potrzebują zajęć dodatkowych?
- Jaki rodzaj aktywności fizycznej będzie najlepszy dla dzieci w szkole podstawowej?
- O czym powinny decydować dzieci w szkole podstawowej?
- Czy w szkole podstawowej jest miejsce na lekcje filozofii?
- Ile czasu powinny poświęcać dzieci na naukę języków?
- Czy rodzice mogą wchodzić na lekcje?
- Co zrobić, jeżeli w pierwszej klasie są i sześciolatki i siedmiolatki?
- Czy dzieci powinny mieć swoje własne szafki, do których nikt inny nie ma dostępu (nawet nauczyciele?)
- Czy dzieci powinny nosić mundurki lub w inny sposób ujednolicone stroje szkolne?
- Jak długo powinny trwać przerwy między lekcjami?
- Z czego należy szkolić nauczycieli?
- Czy dzieci mogą wybierać tematy lekcji? Jak często?
- Ile dzieci powinno być w jednej klasie?
- Co oceniać w kategorii aktywność ucznia?
- Co uwzględniać, wystawiając uczniowi ocenę za zachowanie?
- Czy w dzisiejszych czasach ma jeszcze sens robienie przez uczniów notatek w zeszytach, skoro całą wiedzę mają na wyciągnięcie ręki w sieci?
- Czy dzieci powinny pisać kartkówki i inne sprawdziany? Jeżeli tak, to w jakiej postaci i po co?
- Jaka powinna być rola zeszytu uczniowskiego?
- Co lepsze - wychowca klasy, czy tutor? A może obie te funkcje?
- Jakie umiejętności - poza kluczowymi - powinna kształcić szkoła?
- Zajęcia w szkole, czy poza nią? Czy i jak często zajęcia powinny odbywać się w przestrzeni pozaszkolnej (muzea, parki, biblioteki, teatry, ZOO itp)?
- Czy warto organizować systematczne spotkania społeczności szkolnej, na której wspólnie omawia się problemy, pomysły, sprawy wazne dla uczniów i nauczycieli. Jak mogłyby wygladać takie spotkania? Jak często się odbywać?
- Czy dzieci powinny rywalizować pomiędzy sobą? Czy powinny brać udział w konkursach, zawodach? Od której klasy?
- Czy jako rodzic chciałbym/chciałabym włączyć się w życie szkoły? W jakim zakresie i w kakich formach?
- Czy rodzice powinni być włączani w życie szkoły? Czy też szkoła powinna dać im spokój i nie angażować w swoje zadania?
- Jestem rodzicem - czy chciałbym/chciałabym, aby rodzice innych dzieci mieli zajęcia z klasą (np w obszarze przedstawiania swojego zawodu, czy swojej pasji)?
- Czy uczniowie potrzebują nagród za wyniki w nauce? Jaka jest ich rola?
- Czy warto poświęcać czas w szkole na wspolne przyrządzanie śniadań (z produktów przygotowanych przez rodziców) i wspólne ich jedzenie?
- Szkolenia dla rodziców- czy tym powinna zajmowac się szkoła?
- Czy rodzice oczekują od szkoły porad, pomocy, spotkań?
Na początku pewnie będziemy pisać po kolei - a potem zobaczymy, jak Wam się to spodoba. :)
Pozdrawiam i do przeczytania
Łukasz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz