poniedziałek, 21 marca 2016

Ruszamy z nową serią wpisów: jak zbudować świetną szkołę. :-)

Witajcie

Po długiej przerwie, zaczynamy nową serię. Zaprosiłem do współpracy więcej osób i od teraz, w kolejnych wpisach, będziemy wspólnie zastanawiać się, jak zbudować najlepszą możliwą szkołę. Mamy przygotowaną listę pytań, które chcemy sobie zadać - i kolejno, jedno po drugim, będziemy na nie odpowiadać. W każdym wpisie, na jedno pytanie odpowie kilka osób, by uzyskać różne perspektywy.

Na ten moment, lista liczy 48 pytań. Więc trochę pisania o tym będzie. ;-) Na pewno lista będzie ulegała modyfikacji, więc jeżeli macie propozycje innych tematów, piszcie o tym na fanpage na Facebooku.
  1. Czy w szkole potrzebne są dzwonki? 
  2. Czy udział w lekcjach powinien być obowiązkowy? 
  3. Czy lekcja powinna trwać 45 minut? 
  4. Czy ma sens robienie lekcji łączonych dla klas w rożnym wieku? 
  5. Czy w szkole podstawowej powinny być oceny? 
  6. Jaka powinna być w szkole rola dyrektora? 
  7. Co lepsze - pokój nauczycielski czy własne gabinety nauczycieli? 
  8. Jaka powinna być rola rodziców w szkole? 
  9. Jaka w szkole podstawowej powinna być rola komputerów i Internetu? 
  10. Od której klasy wykorzystywać w szkole narzędzia cyfrowe? 
  11. Czy uczniowie powinni siedzieć w ławkach w trakcie lekcji? 
  12. Czy uczniowie powinni mieć dostęp do szkolnej sieci wi-fi? 
  13. Po co w szkole samorząd szkolny - co ma robić? 
  14. Jaka jest rola samorządów klasowych? 
  15. Czy organizować apele szkolne i podobne wydarzenia? Jeżeli tak, jaki mają mieć charakter i cel? 
  16. Jak powinny być urządzone korytarze szkolne? 
  17. Jak często nauczyciele powinni otrzymywać informację zwrotną o swoich dzieciach? 
  18. Jaka powinna być rola rodziców w życiu szkoły? 
  19. Czy poza lekcjami obowiązkowymi dzieci naprawdę potrzebują zajęć dodatkowych? 
  20. Jaki rodzaj aktywności fizycznej będzie najlepszy dla dzieci w szkole podstawowej? 
  21. O czym powinny decydować dzieci w szkole podstawowej? 
  22. Czy w szkole podstawowej jest miejsce na lekcje filozofii? 
  23. Ile czasu powinny poświęcać dzieci na naukę języków? 
  24. Czy rodzice mogą wchodzić na lekcje? 
  25. Co zrobić, jeżeli w pierwszej klasie są i sześciolatki i siedmiolatki? 
  26. Czy dzieci powinny mieć swoje własne szafki, do których nikt inny nie ma dostępu (nawet nauczyciele?) 
  27. Czy dzieci powinny nosić mundurki lub w inny sposób ujednolicone stroje szkolne? 
  28. Jak długo powinny trwać przerwy między lekcjami? 
  29. Z czego należy szkolić nauczycieli? 
  30. Czy dzieci mogą wybierać tematy lekcji? Jak często? 
  31. Ile dzieci powinno być w jednej klasie? 
  32. Co oceniać w kategorii aktywność ucznia? 
  33. Co uwzględniać, wystawiając uczniowi ocenę za zachowanie? 
  34. Czy w dzisiejszych czasach ma jeszcze sens robienie przez uczniów notatek w zeszytach, skoro całą wiedzę mają na wyciągnięcie ręki w sieci? 
  35. Czy dzieci powinny pisać kartkówki i inne sprawdziany? Jeżeli tak, to w jakiej postaci i po co? 
  36. Jaka powinna być rola zeszytu uczniowskiego? 
  37. Co lepsze - wychowca klasy, czy tutor? A może obie te funkcje? 
  38. Jakie umiejętności - poza kluczowymi - powinna kształcić szkoła? 
  39. Zajęcia w szkole, czy poza nią? Czy i jak często zajęcia powinny odbywać się w przestrzeni pozaszkolnej (muzea, parki, biblioteki, teatry, ZOO itp)? 
  40. Czy warto organizować systematczne spotkania społeczności szkolnej, na której wspólnie omawia się problemy, pomysły, sprawy wazne dla uczniów i nauczycieli. Jak mogłyby wygladać takie spotkania? Jak często się odbywać? 
  41. Czy dzieci powinny rywalizować pomiędzy sobą? Czy powinny brać udział w konkursach, zawodach? Od której klasy? 
  42. Czy jako rodzic chciałbym/chciałabym włączyć się w życie szkoły? W jakim zakresie i w kakich formach? 
  43. Czy rodzice powinni być włączani w życie szkoły? Czy też szkoła powinna dać im spokój i nie angażować w swoje zadania? 
  44. Jestem rodzicem - czy chciałbym/chciałabym, aby rodzice innych dzieci mieli zajęcia z klasą (np w obszarze przedstawiania swojego zawodu, czy swojej pasji)? 
  45. Czy uczniowie potrzebują nagród za wyniki w nauce? Jaka jest ich rola? 
  46. Czy warto poświęcać czas w szkole na wspolne przyrządzanie śniadań (z produktów przygotowanych przez rodziców) i wspólne ich jedzenie? 
  47. Szkolenia dla rodziców- czy tym powinna zajmowac się szkoła? 
  48. Czy rodzice oczekują od szkoły porad, pomocy, spotkań? 
Na początku pewnie będziemy pisać po kolei - a potem zobaczymy, jak Wam się to spodoba. :) 

Pozdrawiam i do przeczytania
Łukasz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz