środa, 12 sierpnia 2015

Co gra w duszy polskiego nauczyciela.

Nauczyciele mają marzenia. I to wcale niebanalne - związane ze stworzeniem naprawdę dobrej, przyjaznej szkoły. Uświadomiłem sobie to dzisiaj wyjątkowo silnie, podczas warsztatów w ramach Edukampu LDC w Piwnicznej-Zdroju. 

Razem z Krzyśkiem Grynienko - świetnym trenerem, z którym mam czasami przyjemność poprowadzić szkolenia - daliśmy grupie nauczycieli zadanie: stworzyć wizję idealnej szkoły. Nie było żadnych ograniczeń, obraz miał przedstawiać symbolicznie te elementy, które stworzą szkołę ich marzeń.

Niżej zdjęcia trzech obrazków, które powstały - i dwa słowa na ich temat.







Pierwszy przedstawia "krainę szczęśliwości" - nazwa mówi sporo, zarówno o wizji roli nauczyciela, jak i całej społeczności. Jest na nim balans, dbałość o zdrowy styl życia, spełnianie marzeń. No i jest nauczyciel z dziećmi - w prawym, dolnym rogu.

Drugi jest bardziej uporządkowany; trafiła nam się analityczna grupa. ;-) Szczególnie ważny jest tu dla mnie model absolwenta - na zdjęciu trochę nieczytelny, więc wylistuję. 

Absolwent tej szkoły powinien być: 
- przygotowany do życia
- potrafi poszukiwać informacje i je selekcjonować
- zna 2-3 języki
- kreatywny
- pracuje zespołowo
- zna swoją wartość
- umie się uczyć
- otwarty na ludzi
- ciekawy świata

No, marzenie. Gdyby chociaż połowa uczniów opuszczających polskie szkoły taka była, mogę zamknąć bloga, zostawić edukację i zająć się czymś prostym i fizycznie namacalnym - może hodowlą ziemniaków? ;-)

Trzeci obrazek urzekł mnie formą - mapa myśli z sercami zamiast tradycyjnych kółeczek:
Tak dużo fajnych haseł, że nie umiem nawet wybrać, które jest najważniejsze. Może "nauczyciel: mentor-partner"? A może "ukierunkowanie na dowolność"? Czy najbardziej abstrakcyjne "wsparcie kuratorium i innych instytucji"?

Gdy o tym opowiadali i prezentowali swoje prace, czułem autentyczne zaangażowanie, wiarę w to, że to - wbrew doświadczeniom codzienności - jest możliwe. Dobrze się tego słuchało, budzi to nadzieję.

I zostaje tylko smutne pytanie: skoro nauczyciele tak dobrze wiedzą, do czego szkoła powinna dążyć, to czemu rzeczywistość wygląda tak kompletnie inaczej?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz